setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Tuesday, January 31, 2012

Saidatina Fatimah az-Zahra r.a.


Adalah puteri bongsu yang mulia Rasulullah S.A.W, Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim.

"Fatimah adalah sebahagian dariku, siapa yang menyakitinya berarti menyakitiku, siapa yang membuatnya gembira maka ia telah membahagiakanku.” (Al Hadis).

Kata ‘Fatimah’ berasal dari suku kata ‘Fathama’ yang berarti menghentikan atau menjauhkan. Sebuah riwayat menyebutkan, dinamakan Fatimah karena Allah ingin menjauhkan puteri bongsu Rasulullah SAW  dari neraka. Dari cintanya Rasulullah kepada Fatimah, baginda selalu menyebut nyebut Fatimah sebagai contoh dan perumpamaan, misalnya………

“ Jika anakku Fatimah mencuri, aku akan potong tangannya”
hadis ini menggambarkan bagaimana Rasulullah SAW tidak pilih kasih dalam menegakkan hukum agama, sehingga  baginda bersedia memotong tangan anaknya yang paling dicintainya, Fatimah, jika ia mencuri demi untuk menegakkan keadilan.

Fatimah az-Zahra dilahirkan pada hari Jumaat 20 Jamadil Akhir iaitu tahun kelima sebelum Nabi s.a.w. menjadi Rasul. Ketika itu kaum Quraisy sedang memperbaiki dan membangun kembali Kaabah disebabkan banyak kerosakan pada bangunan tersebut.
Fatimah putri kesayangan Nabi s.a.w. mendapat gelaran Assidiqah (wanita terpercaya),
Athahirah (wanita suci) al-Mubarakah (yang diberikahi Allah) dan yang paling sering disebutkan adalah Fatimah Azzahra (bunga yang mekar semerbak).

Dia juga digelari Al-Batuul, iaitu yang memusatkan perhatiannya pada ibadah atau tiada bandingnya dalam hal keutamaan, ilmu, akhlaq, adab,hasab dan nasab. Di kalangan suku Quraisy, Fatimah dikenal fasih dan pintar.

 Fatimah sangat terkenal di dunia Islam, kerana ia hidup paling dekat dan paling lama bersama Rasulullah SAW. Dari dialah keturunan Rasulullah SAW (ahlul Bait) berkembang yang tersebar di hampir semua negeri Islam.

Pernah ketika Nabi s.a.w. dihina, dimaki hamun, malah diletakkan najis binatang ketika Nabi s.a.w. sedang sujud, menyembah Allah s.w.t., dengan tangisan kesedihan Fatimah membersihkan tubuh Nabi s.a.w. dari kotoran yang taburkan oleh kaum Quraisy

Fatimah dinikahkan dengan Ali bin bi Thalib setahun setelah hijrah. Dia pernah dilamar oleh Sayyidina Abu Bakar dan Umar, sahabat terdekat Rasulullah SAW, namun ditolak secara halus oleh baginda.

 Fatimah sangat sederhana dalam berumah tangga dengan imam Ali ra, bahkan sering kekurangan. Beberapa kali ia harus menggadaikan barang-barang keperluan rumah tangga untuk membeli makanan, sampai-sampai jubahnya pernah digadaikan kepada seorang Yahudi Madinah. Namun demikian, mereka tetap bahagia sebagai suami isteri sampai akhir hayat.

Demikian besar peribadi Fatimah sehingga insan sehebat Imam Ali r.a merasa tenang dan damai di sisinya. 
"Demi Tuhan, hingga akhir hayatnya, tidak pernah aku merasa kecil hati dengan perilakunya atau memaksanya. Begitu juga tidak pernah dia merasa marah terhadapku atau tidak mentaatiku. 
Saat aku melihat Fatimah," kata Imam Ali, 
"hilanglah duka dari seluruh jiwaku."

 Fatimah adalah puteri kesayangan Rasulullah SAW. Puteri yang sangat dicintai Nabi SAW. Suatu waktu Rasulullah SAW pernah mengatakan kepada imam Ali ra…..

"Fatimah adalah sebahagian dariku, siapa yang menyakitinya bererti menyakitiku, siapa yang membuatnya gembira, maka ia telah membahagiakanku.”

Ini dikatakan oleh Rasulullah SAW  sehubungan dengan keinginan seorang tokoh Quraisy untuk menikahkan anak perempuannya kepada imam Ali ra. Imam Ali tidak menolak tetapi segera dicegah oleh Rasulullah saw.

 Hadis di atas juga merupakan bukti kuat akan kecintaan Rasulullah SAW kepada puteri bongsunya.
Fatimah meninggal enam bulan setelah wafatnya Rasulullah SAW  dalam usia 28 tahun. Merasa ajal sudah dekat, dia membersihkan dirinya, memakai pakaian yang terbaik, memakai  wangian dengan dibantu oleh iparnya, Asma bin Abi Thalib. Sebelum meninggal ia sempat berwasiat. Anda tahu apa wasiatnya?

“Hanya Ali, suamiku, yang boleh menyentuh tubuhku”.

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip