setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Wednesday, February 1, 2012

Wangian dan Haruman


Wangian harum adalah disukai oleh Allah, para rasul dan para Mala’ikat NYA, apa lagi dua Malaikat Raqiib dan ‘Atiid yang sentiasa berada disamping seseorang kerana menulis amalan-amalan sama ada baik atau buruk. Sebaliknya bau busuk adalah disukai Iblis, syaitan dan kuncu-kuncunya ( termasuk jiwa yang kotor dan buruk).

Mungkin bagi seseorang merasakan tidak perlu kita membincangkan tentang wangian atau haruman, tapi bagi saya apabila setiap sesuatu yang kekasih kita( Allah) menyukai maka kita juga wajib menyukainya. Selain itu juga wangian yang harum mempunyai hubungan dengan syurga kerana pada keseluruhannya Syurga itu berbau wangi dan harum, demikian juga penghuninya.




Rasulullah SAW pernah bersabda bermaksud:
“Sesungguhnya Allah menyukai setiap yang berbau harum (sedap) dan suka kepada pakaian yang bagus( bersih terutama semasa menghubungi NYA)"
H.R Ad-Dailami

Wangian adalah santapan ruh yang perlu diberikan secara rutin setiap hari, sebagaimana keperluan kepada makanan. Setiap ruh yang baik ingin mencium dan menyedut wangian.Sesungguhnya dengan kekuatan ruh lah maka fizikal akan turut kuat dan bertenaga, seterusnya dia akan membawa kepada jalan kebahagiaan.

Dari Abu Hurairah r.a  menyebut Rasulullah SAW memberitakan bahawa Allah SWT telah berfirman yang bermaksud :
“ Aku telah menyediakan untuk hamba-hambaku yang soleh akan nikmat yang belum terpandang dek mata, belum terdengar ke telinga ( belum tercium ke hidung)) dan belun terlintas di dalam hati seseorang”
H.R Al- Bukhari dan Muslim

Sebelum itu kalau dikaji makhluk di bumi pula mempunyai 3 ciri bau iaitu:

1.Manusia yang peluhnya berbau kasturi

Sewaktu Nabi SAW berusia 2 bulan, baginda di bawa ke Desa Bani Sa’ad untuk disusui oleh Halimah As- Sa’diyyah. Bila Nabi tiba, tercium lah dalam segala rumah di desa itu bau kasturi yang amat harum.
( Rujuk  As-Sirah An- Nabawiyyah)

Harum kasturi juga mendapat perhatian Al-Quran dimana di dalam Surah al- MMutaffifin.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“ Kamu dapat mengetahui dari air muka mereka (bukti,tanda) kesenangan hidup mereka penuh kenikmatan. Mereka di beri minum daripada minuman ( arak syurga yang tidak memabukkan) yang termetrai ( tertutup mati). Penutupnya adalah kasturi, dan  untuk itu maka hendaklah berlumba-lumba orang-orang yang berlumba”
Al-Mutaffifin 24: ayat 26

Dalam Hadis juga rasulullah bersabda bermaksud:
“ Saya dimasukkan ke syurga ( di malam Mi’raaj) tiba-tiba saya dapati anak-anak  batunya mutiara dan tanahnya Kasturi.”

H.R al-Bukhari dan Muslim
Dalam hadis yang lain pula sabda Rasulullah SAW bermaksud    
“Sebagus-bagus wangian ialah minyak kasturi”
H.R Muslim

Berdasarkan kajian yang di buat oleh ilmuan islam iaitu Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah r.a

mendapati kasturi banyak khasiatnya. Antaranya ialah memberi kekuatan kepada ruh, menenangkan jiwa bila mencium nya, menghilangkan ketakutan dan kebimbangan, mencergaskan akal, menyihatkan otak dan menghilangkan debaran jantung.



2. Ada manusia yang bersahaja tanpa sebarang  bau.

3. Ada pula manusia yang mempunyai bau tertentu , seperti bau peluh, sendawa dan mulut. Ini satu kejadian semulajadi baginya.



Manakala harum syurga adalah suatu yang ganjil dan relatif. 
Dapat di cium dalam jarak yang berbeza-beza ini tidaklah bertentangan antara satu sama lain sebab kedudukannya adalah sesuai dengan perolehan darjat seseorang, 
di mana seseorang hamba yang  paling ikhlas, dia telah dapat mencium bau syurga dari jarak yang paling jauh iaitu 1000 tahun perjalanan.

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip