“Sesungguhnya aku
tahu bahawa kamu adalah batu yang tidak mendatangkan bahaya dan memberi manfaat,
kalaulah bukan kerana aku pernah melihat Rasulullah SAW menciummu nescaya aku
tidak akan menciummu” (H.R. Bukhari dan Muslim)
Pertanyaan ini sebenarnya sudah pernah dilontarkan oleh khalifah kedua Umar
bin Khattab ra disaat dia mencium Hajar
Aswad.
Jelaslah bahawa, ada beberapa ibadah yang tidak perlu
kita mencari cari apa hikmahnya dari ibadah itu. Seperti apa hikmahnya solat?
Apa hikmahnya sujud ?
Apa ertinya ruku’ ?
Apa hikmahnya tawaf ?
Apa hikmahnya melempar batu Jumrah?
Apa hikmahnya wukuf di Arafah?
Apa hikmahnya menyembelih kambing di hari Raya Qurban?
Apa hikmahnya itu dan apa hikmahnya ini.
Ada beberapa ibadah yang kita tidak perlu tahu apa hikmahnya, kerana disitu ada rahsia Allah yang tidak boleh diketahui hambaNya.
Apa hikmahnya sujud ?
Apa ertinya ruku’ ?
Apa hikmahnya tawaf ?
Apa hikmahnya melempar batu Jumrah?
Apa hikmahnya wukuf di Arafah?
Apa hikmahnya menyembelih kambing di hari Raya Qurban?
Apa hikmahnya itu dan apa hikmahnya ini.
Ada beberapa ibadah yang kita tidak perlu tahu apa hikmahnya, kerana disitu ada rahsia Allah yang tidak boleh diketahui hambaNya.
Maka apa yang diperintahkan
Allah lakukanlah dengan baik dan apa yang dilarangnya jauhkanlah sejauh jauhnya.
Sepintas lalu kita
akan merasa bahawa Hajar Aswad
adalah batu yang tidak boleh memberi manfaat atau memberi mudharat kepada
manusia. Tapi kenapa kita sebagai muslim memuliakannya bahkan sampai harus
menciumya?
Pertama memuliakan Hajar Aswad bukan adat orang orang Jahiliyah. Hajar Aswad berada ribuan tahun sebelum orang orang Jahiliyah duduk di Makkah.
Pertama memuliakan Hajar Aswad bukan adat orang orang Jahiliyah. Hajar Aswad berada ribuan tahun sebelum orang orang Jahiliyah duduk di Makkah.
Sebenarnya Hajar Aswad berada di sudut Ka’bah
seumur dengan umur Ka’bah itu sendiri. Disaat Nabi Ibrahim as membangun Ka’bah
tinggal satu bahagian yang belum terpasang iaitu Hajar Aswad.
Lalu nabi Ismail
pergi mencari suatu.
Nabi Ibrahim as berkata
“Carilah sebuah batu seperti yang
aku perintahkan”.
Nabi Ismail mencarinya dan tidak mendapatkanya. Ia kemudian
kembali ke Ka’bah, dan ia melihat di tempat tersebut telah terpasang Hajar Aswad.
Maka ia berkata “Ayahku,
siapa yang membawa batu ini kepadamu?’
Ibrahim berkata
“ Yang membawanya
kepadaku adalah Jibril dari langit (syurga)." (Tafsir Thabari hal 143).
Sesungguhnya Hajar
Aswad dan Maqam adalah dua buah batu diantara batu batu Yaqut (batu mulia)
diambil dari syurga, andaikan Allah tidak menghilangkan cahayanya nescaya
sinarnya akan menerangi antara timur dan barat. (H.R. Ahmad )
Kita adalah umat Muhammad SAW yang mengikuti segala
perintahnya tanpa meragui apa yang
dilakukan Nabi SAW maka lakukanlah dan apa yang dilarang Nabi SAW jauhkanlah.
Mencium atau mengusap Hajar Aswad
saat tawaf adalah anjuran Nabi Muhammad SAW kerana beliau selalu menyentuhnya dengan tangannya yang lembut atau menciumnya
dengan bibirnya yang mulia.
Demi Allah, Hajar
Aswad akan dibangkitkan pada hari kiamat, Allah memberikannya mata dan lidah
kepadanya agar dapat melihat dan berbicara dan memberikan persaksian terhadap orang
yang menyentuhnya dengan benar dan ikhlas (Tarmizi)
Itulah kemuliaan dan keluhuran Hajar Aswad di sisi Allah dan Nabi Nya. Maka tidak hairan
jika Abdullah anaknya Umar bin Khattab ra selalu menyentuh Hajar Aswad kemudian
mencium tanganya dan berkata :
“ Aku tak pernah meninggalkan perbuatan ini
semenjak aku melihat Rasulullah SAW menciumnya."
(HR Muslim)
No comments:
Post a Comment