setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Sunday, January 29, 2012

Hajarul Aswad



“Sesungguhnya aku tahu bahawa kamu adalah batu yang tidak mendatangkan bahaya dan memberi manfaat, kalaulah bukan kerana aku pernah melihat Rasulullah SAW menciummu nescaya aku tidak akan menciummu” (H.R. Bukhari dan Muslim)
Pertanyaan ini sebenarnya  sudah pernah dilontarkan oleh khalifah kedua Umar bin Khattab ra disaat dia mencium Hajar Aswad.
Jelaslah bahawa, ada beberapa ibadah yang tidak perlu kita mencari cari apa hikmahnya dari ibadah itu. Seperti apa hikmahnya solat? 
Apa hikmahnya sujud ? 
Apa ertinya ruku’ ? 
Apa hikmahnya tawaf ? 
Apa hikmahnya melempar batu Jumrah? 
Apa hikmahnya wukuf di Arafah? 
Apa hikmahnya menyembelih kambing di hari Raya Qurban? 
Apa hikmahnya itu dan apa hikmahnya ini. 
Ada beberapa ibadah yang kita tidak perlu tahu apa hikmahnya, kerana disitu ada rahsia Allah yang tidak boleh diketahui hambaNya. 
Maka apa yang diperintahkan Allah lakukanlah dengan baik dan apa yang dilarangnya jauhkanlah sejauh jauhnya.
Sepintas lalu kita akan merasa bahawa Hajar Aswad adalah batu yang tidak boleh memberi manfaat atau memberi mudharat kepada manusia. Tapi kenapa kita sebagai muslim memuliakannya bahkan sampai harus menciumya? 
Pertama memuliakan Hajar Aswad bukan adat orang orang Jahiliyah. Hajar Aswad berada ribuan tahun sebelum orang orang Jahiliyah duduk di Makkah.                      
Sebenarnya  Hajar Aswad berada di sudut Ka’bah seumur dengan umur Ka’bah itu sendiri. Disaat Nabi Ibrahim as membangun Ka’bah tinggal satu bahagian yang belum terpasang iaitu Hajar Aswad.
 Lalu nabi Ismail pergi mencari suatu. 
Nabi Ibrahim as berkata 
“Carilah sebuah batu seperti yang aku perintahkan”. 
Nabi Ismail mencarinya dan tidak mendapatkanya. Ia kemudian kembali ke Ka’bah, dan ia melihat di tempat tersebut telah terpasang Hajar Aswad
Maka ia berkata “Ayahku, siapa yang membawa batu ini kepadamu?’ 
Ibrahim berkata

 “ Yang membawanya kepadaku adalah Jibril dari langit (syurga)." (Tafsir Thabari hal 143).

Sesungguhnya Hajar Aswad dan Maqam adalah dua buah batu diantara batu batu Yaqut (batu mulia) diambil dari syurga, andaikan Allah tidak menghilangkan cahayanya nescaya sinarnya akan menerangi antara timur dan barat. (H.R. Ahmad )

Kita adalah umat Muhammad SAW yang mengikuti segala perintahnya tanpa meragui   apa yang dilakukan Nabi SAW maka lakukanlah dan apa yang dilarang Nabi SAW jauhkanlah. 
Mencium atau mengusap Hajar Aswad saat tawaf adalah anjuran Nabi  Muhammad SAW kerana beliau selalu menyentuhnya dengan tangannya yang lembut atau menciumnya dengan bibirnya yang mulia.

Demi Allah, Hajar Aswad akan dibangkitkan pada hari kiamat, Allah memberikannya mata dan lidah kepadanya agar dapat melihat dan berbicara dan memberikan persaksian terhadap orang yang menyentuhnya dengan benar dan ikhlas (Tarmizi)
Itulah kemuliaan dan keluhuran Hajar Aswad di sisi Allah dan Nabi Nya. Maka tidak hairan jika Abdullah anaknya Umar bin Khattab ra selalu menyentuh Hajar Aswad kemudian mencium tanganya dan berkata :
“ Aku tak pernah meninggalkan perbuatan ini semenjak aku melihat Rasulullah SAW menciumnya."
 (HR Muslim) 

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip