setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Sunday, October 7, 2012

Bunga WiJaYaKuSuMa

Bunga Wijaya Kusuma ( Epiphyllum Anguliger)

Bunga ini berasal dari Hutan Tropika di Amerika Selatan .
Bunga ini hanya boleh merekah hanya beberapa saat, bahkan tidak semua tanaman wijaya kusuma boleh berbunga dengan mudah.Hal ini bergantung kepada Iklim, kesuburan tanah dan cara pemeliharaan.













Bunganya keluar dari lekuk daunnya, bertangkai lembut dengan panjang 13- 15 cm, diameter bunga sekitar 10 cm, warnanya putih, kembang pada waktu malam selama beberapa jam saja, kemudian menjadi layu.





Helaian daunnya pipih dan berwarna hijau dengan permukaan daun halus tidak berduri.Pada setiap bahagian tepi daun wijaya kusuma terdapat lekuk-lekuk yang ditumbuhi tunas dan bunga.


Rujukan :

Dewi Mustofiah Wahid,2012 Bunga-bunga Disekitar Kita Kaya Dengan Ubat Untuk Kesihatan Kenali Dan Ketahui Manfaatnya. Ar Risalah Product Sdn Bhd


untaian taste by :

taliti tulip



No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip