setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Thursday, October 11, 2012

AnAk AdALaH AnUGeRaH




CERPEN: SEHARUM  KASIH  SEBUAH  KELAHIRAN

Sesuatu yang hebat tidak selalu diberi kesempatan walaupun peluang berada di hadapan mata.Ianya hanya untuk yang menghargai. Serpihan bunga-bunga harapan terlontar di pelantar rasa.Hilang carik berlantai papan yang reput di mamah mentari dan diresap basah dek  hujan. Pun begitu segalanya masih belum bernoktah untuk  terus memahat harapan.

Seiring waktu itulah aku kini  sudah seminggu  berada dalam dunia yang serba asing. Aku yang hanya mahu dikenali sebagai “nutfah”.Tidak dapat hendak digambarkan bagaimana dunia yang serba asing ini. Dipenuhi dengan bendalir menyeliputi segenap dinding. Pada saat tiada sesiapa pun hanya sepi yang bersemi.

Demikianlah setelah tujuh hari aku mula membentuk seketul darah yang dipanggil “alaqah”. Bertaut pada dinding yang gelap gelita. Sedangkan saizku hanya dua milimeter dan beransur membesar sehingga enam milimeter di saat usiaku menginjak empat minggu. Oh,alangkah cepatnya perubahanku dan pada saat inilah aku bertukar menjadi “mudghah” iaitu seketul daging.

Lantas pada kalimah “ Lalu kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging”dari surah al-Mukminun membuat aku mengenal pencipta ku. Hanya dialah yang aku kenal di awal kejadian ku ini. Dunia indah ikatan kesaksian antara makhluk dan penciptanya. Begitulah sehingga menjengah usia lima minggu, tubuhku mengalami satu proses yang membentuk tiga lapisan iatu lapisan pertama ektoderma yang berfungsi membentuk sistem saraf, otak, tulang belakang, kulit serta rambut. Lapisan ke dua pula dinamakan mosoderma yang berfungsi membentuk jantung, buah pinggang, tulang dan organ-organ reproduktif. Akhir sekali ialah lapisan paling dalam” endoderma” yang membentuk organ dalaman seperti usus, hati , pankreas dan pundi kencing.

Beginilah proses kejadianku menghitung hari dan ianya jua satu peluang dan harapan untukku terus melangkah. Ternyata pada usia ku lapan minggu berlaku pembentukan lubang hidung, bibir, mulut dan lidah. Segala yang ku lalui ini sedikit pun tidak memberi aku kepayahan atau  kesakitan. Ianya amat tenang dan damai kerana maha suci tuhanku telah menciptakan aku seperti di dalam firman-Nya:

 “Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia daripada setitis air mani yang bercampur dan Kami (hendak mengujinya dengan perintah dan larangan)kerana itu kami jadikan ia mendengar dan melihat”

Pada saat jari jemariku mampu digerakkan dari tahap kekuatan tanpa sedar aku memanjat kesyukuran padaNya. Ah, tidak sabar pula aku rasakan. Lebih lebih lagi tanpa siapa tahu diusiaku mulai lima belas minggu aku sudah mampu mengenggam jemari dan menghisap ibu jari dan pada usia enam belas minggu pula aku dianugerahkan nikmat pendengaran. Aku dapat mendengar kocakan cecair sedang tubuhku beralun-alun. Suatu tempat yang aku difahamkan ialah rahim. Ya.. Rahim yang bermaksud kasih sayang. Kasih sayang yang berputik dan mendesah dari sudut yang paling dalam.

Hari ini, buat pertama kalinya aku mendengar tangisan dan esakan seseorang dari dinding rahim. Tangisan itu menghantar getaran syahdu dalam jiwa. Aku tidak pasti mengapa suara itu hadir yang pasti aku merasakan akar kasih mulai tumbuh dari tanah sukmaku seperti meronta-ronta mahu mengenali pemilik suara itu kerana ia meresap menyatu dalam naluriku. Entah mengapa keluh kesahnya sering bergema dan menyelinap ke corong telingaku. Aduhai! saat saat usapan dari dinding rahim bersatu dengan lirih suara yang lemak merdu itu lalu terluncur kata”sayang anakku, permata hati mama”aku terpegun mendengar rintih pilunya dan aku mulai yakin dialah pemilik suara itu dan pemilik rahim ini yang sedang ku huni. Betapa rindunya aku pada suara itu.

Hari ini, genaplah usiaku tiga puluh dua minggu. Aku tidak selesa lagi untuk mendiami kelongsong Rahim yang semakin sempit dek tubuhku yang semakin membesar serta mengawal pergerakan ini. Satu Kuasa yang aneh semakin kuat mencengkam dan menolakku kelohong yang hitam dan sempit. Cecair pekat mulai membuak dan pecah. Getaran dan tindak balas semakin meledak hingga membuat wajah ku terbenam ke dasar lohong. Aku terpaksa mengumpul kekuatan untuk menolak keluar dari kelonsong yang serba sempit ini.Namun aku tak berdaya walaupun seluruh kekuatan telah kukumpul.Saat ini juga aku turut merasakan pemilik rahim ini sedang berjuang menghela nafas yang panjang dalam satu detik yang cemas diambang sebuah kematian.seluruh kekuatan yang pasrah memanggil nama tuhan namun ketentuannya tidak siapa dapat menduga.Aku dan pemilik rahim ini umpama satu jasad dua roh yang bercantum, bersama mengharung detik terakhir dihujung nyawa.

Sebuah kehidupan mesti diteruskan dan dengan bantuan sekumpulan pakar perubatan telah berusaha seluruh tenaga menyelamatkan aku dan pemilik rahim ini.Lapan jam telah berlalu akhirnya aku berupaya melihat satu cahaya yang menerobos terus ke mataku dan aku meraung sekuat hati.nafasku terasa sesak dan aku cuba menghirup udara dan seketika aku mendengar laungan kalimah azan.Begitu syahdu dan membenam jauh kedasar hatiku membuat tangisan ku reda.

Akhirnya Kesepian dan perjalanan ku  selama sepuluh bulan ini jadi terubat bila aku kini berada dalam dakapan dan pelukan pemilik rahim yang kuhuni selama ini yang juga merupakan seorang ibu buatku. Ohh…. mataku mulai berkaca. Rupanya disinilah dunia yang membahagiakan ku. Di sinilah aku mencicip seharum kasih dari RAHMAT dan RAHIM mu yang tak putus-putus.

Walaupun sayup-sayup  kuterdengar suara doktor memberitahu ibuku bahawa aku mengalami masalah sindrom down iaitu suatu penyakit berpunca dari kecelaruan genetik yang wujud apabila berlaku kelebihan kromosom 21 di dalam setiap sel badan.Namun dalam esak tangisnya kuselami ada lantunan kasih penuh kebahagiaan dari jiwa nan murnimu ibu.aku memanjat kesyukuran kepada tuhan yang telah merencanakan hakikat sebuah penciptaanku ini Semoga ibuku diberi kekuatan dalam membesarkanku.Alhamdulillah segala puji bagi Allah.


UNTAIAN TASTE BY:
taliti tulip

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip