setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Thursday, February 2, 2012

eNovel part 1


Sebuah kisah yang belum berjudul….ingin kulakarkan di sini sebagai sebahagian dari untaian taste yang belum bernokhtah. Semoga ianya dapat kusudahi seiring dengan usia yang kian memanjat….

Senyuman  seindah pelangi
Mekar ia dikaki langit
Harum menyusup di dada samudera
Dingin membasah sukma hati
Terlena mengulit mimpi
Redup melingkari kasih

“…..huh!” puitisnya.. membuat aku terkesima. Aku yang berhati sempoi ni
selama ini tak pernah tertarik langsung dengan bait2  kata seperti ini.
Tapi kali  ,kata-kata  itu berulang  kali bermain di bibir dan di benak fikranku.
Kata-kata  itu bagaikan  tergiang-ngiang  diminda  sedarku.
Hanum menyiku niesah disebelahnya. ”eh, jawab lah pertanyaan aku tadi.kau dengar tak…? Dia mendengus kecil kerana sahabatnya tidak ambil peduli
dan dengan selamba juga Niesah menyikunya Hanum kembali
“kau  tanya apa tak dengar pun..”
Hanum sedikit terkejut, rasanya suara dia cukup kuat  bertanya sebentar tadi, masakan Niesah tidak mendengarnya.Tapi cepat-cepat  dipadamkan persoalan yang bermain dimindanya..
Kebelakangan ini,sering dia melihat sahabatnya seperti memikirkan sesuatu kekadang seperti mengelamun jauh, terhenti dalam menungan dek  diterjah nya dengan pertanyaan.Itulah pandangan Niesah terhadap Hanum.
Manakala Hanum pula berfikiran sebaliknya terhadap Niesah.Konflik hati dua sahabat yang amat menghomati antara satu sama lain.
Sebenarnya Hanum dan Niesah adalah dua sahabat yang dipertemukan melalui
Sebuah rangkaian direct selling yang menjual  product kecantikan.kedua-dua sahabat ini ingin menambah pendapatan sampingan bagi menampung kos study mereka.Berbekalkan bakat bukan sekadar rupa.Hanum dan Niesah memang memiliki  bakat bercerita dan dapat mempengaruhi sesiapa yang mendengar nya bila setiap kali dia menerangkan product yang diperkenalkan.
Kerana itu juga jualan mereka telah mencecah empat angka pada bulan terkini,namun dua sahabat itu belum boleh tersenyum puas sebab matlamat sebenar mereka ialah mengenggam segulung ijazah.kedua-dua nya mengambil jurusan yang sama bagi  memudahkan lagi mereka berbincang di sebelah malam  sebaik selesai habis waktu kerja atau pada hari cuti.
Hanum bekerja sebagai kerani disebuah kedai buku manakala Niesah menjadi cashier dikedai makan emak saudaranya.Walau sibuk bekerja semua itu tidak menghalang kedua-duan ya untuk  meneruskan cita-cit. Peluang semasa alam persekolahan tidak berpihak kepadanya. Namun peluang itu tetap ada bila dia boleh berdikari dan  berkerja.Bagi menampung kos hidup yang tinggi itulah maka Hanum dan Niesah terpaksa bekerja keras menambah pendapatannya,dan kedua-dua nya memang bertuah kerana dipertemukan dalam cita-cita  dan semangat ingin belajar yang sama. Tiga tahun masa berlalu dan seusia itulah persahabatan mereka.Semakin hari persahabatan itu semakin matang  seiring bertambah matangnya usia mereka.
“eh, niesah….naper ? macam ada problem jer..?”soal Hanum dan rasa nya dah berbuih mulutnya bertanya soalan yang sama.walau pun dia dapat mengagak jawapan  Niesah namun dia tetap ingin ambil peduli masalah sahabatnya itu.
“sebenarnya kan….”perlahan jer suara Niesah tapi sudah cukup menarik perhatian Hanum untuk duduk di sebelah sahabatnya itu..matanya tertunak tepat ke wajah Niesah. Dia akan sabar menunggu apa yang bakal diluahkan oleh sahabatnya nanti.
“errmm..tak per lah,nanti bila aku dapat…aku ceritalah  kat  engkau yer…”Niesah membalas kesabaran  Hanum dengan spontan seperti tidak berperasaan.
“huh, aku ingat kau nak cerita tadi..malas lah aku nak dengar  lain kali” Hanum pura-pura  merajuk. Niesah tersengeh melihat riaksi  Hanum. Sedikit tidak beriak bersalah diwajah nya. Kerana baginya dia memang maklum perangai Hanum yang tidak pernah menyimpan dalam hati kalau dia berkata sesuatu.Lantaran itulah  dia senang berkawan dengan Hanum.Sampai bila-bila pun gadis itu tetap akan menjadi sahabat baiknya.Dunia dan akhirat!
“aku janji..sedikit masa lagi pasti aku akan cerita…please, please, please….” Niesah bersuara berusaha memujuk  Hanum, dan akhirnya  Hanum tersenyum.
“yer..aku faham”jawabnya ringkas tapi cukup mengerti
Bagi  Niesah antara dia dan Hanum memang ada keserasian.Banyak perkara yang mereka akan kongsi bersama.Namun ada sesuatu yang Hanum tidak pernah beritahu Niesah, bukan dia merahsiakan tapi biarlah detik dan waktu yang menentukan. Niesah tidak tahu tentang itu.


akan bersambung nanti ..

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip