setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Thursday, February 2, 2012

sambungan eNovel part 2


Begitu mudah dengan hanya menatap seekor semut yang sedang mengutip sisa makanan di lantai,dia seperti mentafsirkan sesuatu yang disampaikan oleh tuhan menerusinya.Anak matanya terdampar pada semut itu dan sisa makanan yang sebenarnya serpihan biskut cream cracker yang baru dimakannya tadi, bukan kecilnya semut menjadi perhatian tetapi pada kesungguhan sang semut itu mengocak semangat bagi dirinya menyedari setiap makhluk ada rezeki untuknya, yang penting adalah usaha.

Ruang dapur yang berselerak diperhatikannya, susunan pinggan mangkuk yang tidak sempat disusun , dua biji pinggan dan sebiji gelas tidak berbasuh di dalam sink dan sebakul sampah yang tidak berbuang membuat dia mengeluh kecil,”huh,mengalahkan seminggu  ditinggalkan…kotornya” tapi apakan daya salah diri sendiri malas hendak mengemas sebelum keluar pagi tadi. Mana hendak dimulai dahulu pun dia tidak pasti.

Alih-alih semut tadi juga menarik perhatiannya semula.”aikk, dah bertambah ramai pula semut ni..” dari sedikit serpihan biskut yang berterabur itu seperti satu kampong mendapat rezeki.

 “ada cream cracker adalah semut” hanum berkata seorang diri  mengakui peribahasa itu memang sesuai sekali dengan sketsa semut  yang dilihatnya. Tiba-tiba terdetik dihatinya untuk berbudi pada semut, 

“ermm..apa salahnya aku ambil sekeping biskut beri pada semut-semut ni..tentu semut-semut ni gembira” hatinya begitu senang untuk berbahagi makanan dengan semut.

Selonggok baju kotor yang  belum berbasuh terus dicapainya lalu dimuatkan ke dalam washing machine. Begitu pantas dia mengemas satu persatu dibersihkan kerana hanum percaya kepada pengurusan masa.Itulah juga yang dipelajarinya selama dia bergelar seorang palajar separuh masa.

“ummph….selesai pun” barulah hanum boleh tersenyum berpuas hati ,dan itu juga bererti hanum dapat meluangkan masa pula untuk mengadap laptopnya. Tugasan yang perlu diselesaikan dan beberapa karyanya yang terhenti perlu menari didada rasa.

“ Seakan pecah lalu rekah…berpatah selembar resah…melaut wajah dimamah rahsia…..menerka niat…melantun hasrat……..” bait-bait kata itu  mencetus ilham menerobos  menekuni naluri nya….hanum tersepit diantara telahan dan kehendak……tiba-tiba ideanya  terhenti  bila ketukan di pintu begitu kuat dari luar.
“ lambatnya buka pintu, hanum buat apa tadi” soal niesah terus sebaik sahaja Hanum membuka pintu biliknya.

Sekadar tersenyum Hanum membalas pertanyaan Niesah. Baginya pertanyaan Niesah tidak perlu untuk di sahut kerana hanum sedar niesah tidak berniat untuk memaksanya menjawab.

“niesah dah makan lom…” Tanya Hanum..lain yang ditanya lain pula jawapannya.Bagi niesah dia tidak kisah pun malah dia tahu sahabatnya amat mengambil berat tentang dirinya. Seperti dia juga.

“dah tadi…niesah  makan kat kedai…ada sebungkus mee goreng kat dapur.Nanti hanum makan tau…” Niesah berpesan sebelum dia melangkah keluar.

“ok, baik tuan puteri..” serentak itu juga satu senyuman terima kasih dilemparkan buat sahabatnya itu.
Begitulah rutin mereka, sebaik sahaja pulang dari kerja pasti salah seorang akan menjengah untuk bertanya khabar.Jika tidak ada perkara yang ingin dibincangkan sekadar senyuman pun sudah memadai. Masing-masing amat mengambil berat dan memahami.

Entah mengapa , Hanum amat menyenanginya …seingatnya pada waktu itu dia tersesat mencari aras berapa pun dia tidak pasti.Mujurlah bertemu dengan Niesah di dalam lif dan rupanya mereka sama-sama ingin mencari syarikat Sun shine sdn bhd.Bermula detik itulah  dari bertegur sapa akhirnya menjadi sahabat.
Ya, itulah Niesah yang bertubuh sederhana  memiliki  seraut wajah yang manis dengan  sifatnya yang peramah.Hanum pula berkulit cerah dan  kelihatan tegas dan  pendiam .

“ awak dari mana?” soalnya memulakan perbualan
“dari tempat kerja…terus datang ke sini..”jawab hanum sebaik sahaja pertama kali tangan mereka berjabat tanda  ikatan silaturrahim .

“awak memang tahu ke tempat yang kita hendak pergi ini?” Tanya Niesah kembali
“tidak. Awak tahu ker?” jawapan berbalas pertanyaan kembali. Niesah pantas  menggeleng dan  mereka ketawa serentak kerana rupanya  sama-sama tidak tahu.

Itulah detik perkenalan mereka……………………………….

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip