setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Saturday, December 15, 2012

pEnYaKiT rEfLukS gAsTrOeSoFaGuS (GERD)





 Rajah: Kandungan asid gastrik dalam perut tertolak ke atas memasuki saluran esfagus atau kerongkong


Ramai yang tidak sedar dengan penyakit ini kerana simptomnya tidak difahami dengan jelas.Refluks Gastroesofagus (GERD) merupakan keadaan yang timbul kerana refluks atau regurgitasi kandungan dari perut ke esofagus.Ia menyebabkan komplikasi atau simptom yang menyukarkan kehidupan harian pesakit.
Antara  simptom yang dialami pesakit termasuklah rasa loya selepas makan, pedih ulu hati khususnya pada waktu malam dan ketidak selesaan pada dada hingga kerongkong.

Menurut professor Datuk Dr.Goh Khean Lee Ketua Unit Gastroenterologi dan Hepatologi Universiti Malaya, penyakit itu berpunca kerana terjadinya aliran songsang asid perut yang mengalir merentasi sfinker esofagus bawah dan memasuki esofagus.Asid hidroklorik itu sebenarnya berfungsi dalam pencernaan makanan dan membunuh bakteria.Tetapi akibat otot sfinker yang lemah, ia gagal menghalang asidoerut mengalir ke atas.

 Apabila enzim tersebut mengalir ke esofagus, ia menyebabkan rasa pedih ulu hati.
Manakala apabila aliran asid berlebihan di dalam esofagus, pesakit akan berasa panas dada dan sakit seperti mengalami sakit jantung.kepanasan boleh sampai ke tekak dan pesakit mengalami regurgitasi.

Terdapat beberapa sebab kepada penularan masalah ini antaranya tabiat tidur selepas makan, keturunan, jantina serta mereka yang mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, tekanan dan obesiti.
Ketidak selesaan akibat pedih ulu hati dapat dirasakan di sekitar dada dan sesetengah orang percaya ia adalah serangan jantung.



Jika ia bukan berkaitan masalah jantung, GERD boleh dipertimbangkan sebagai diagnosis kerana kebanyakan pengidap GERD mengalami apa yang disebut sakit dada bukan kardium.

Jika keadaan ini lebih serius ia boleh menyebabkan hakisan esofagus.Namun jika dibiarkan tanpa rawatan, risiko untuk mendapat penyakit barah esofagus dan perubahan lapisan esofagus boleh meningkat.Untuk mencegah kesakitan ialah dengan meletakkan kepala dan bahu lebih tinggi bagi mengelakkan asid menjeluak dari perut.



Sumber :
Tulisan oleh: Syalmizi Hamid (KOSMO)


untaian taste by:
taliti tulip


No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip