setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Friday, July 20, 2012

keajaiban jemari




Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Apakah manusia mengira bahawa kami tidak akan mengumpulkan (kembali) tulang temulang? Bahkan sebenarnya kami berkuasa untuk menyusun ( kembali) jari jemari dengan sempurna.” (surah al-Qiyamah 75: 3- 4)

Inilah gambaran yang sempurna tentang kehidupan sesudah mati. Allah akan menyusun kembali tulang belulang manusia yang berserakan. Bahkan setiap ruas jari-jemari akan kembali utuh sebagaimana semula.. Selepas itu  setiap orang di mana  jari jemarinya akan  dituntut bertanggungjawab terhadap apa yang telah diperbuat nya.





Selain itu apabila kita mengkaji struktur anatomi tangan, kita akan dapati ia sebenarnya satu struktur yang sangat kompleks, berliku-liku dan juga sangat menarik. Meskipun tangan merupakan sebahagian struktur tubuh yang agak kecil, namun ia sebenarnya dibentuk oleh 27 tulangdaripada pergelangan tangan sehingga hujung jari. Ia dikategorikan sebagai tulang karpal yang membentuk pergelangan tangan, metacarpal yang membentuk tangan dan tulang falanks yang membentuk jari jemari.


Setiap jari mempunyai tiga tulang falanks melainkan ibu jari yang mempunyai dua tulang falanks sahaja. Ia dibahagikan kepada tiga barisan iaitu barisan pertama (proximal phalanx), barisan pertengahan (middle phalanx) dan barisan hujung (distal phalanx). Setiap satu barisan disambung oleh sendi-sendi kecil yang begitu kompleks dan unik.

Setiap sendi disokong oleh ligament ligament yang memastikan kestabilannya dalam melakukan kerja. Menariknya tidak ada struktur lain dalam badan kita yang mana tulang-tulang kecil disambung dan dibenarkan bergerak bebas ke hadapan dan ke belakang, ke kiri dan ke kanan. Ia hanya terdapat pada jari jemari sahaja.

Itulah besarnya nikmat anugerah Allah iaitu tangan kita.Di mana setiap tangan lazimnya mempunyai lima jari dan setiap satu memiliki fungsi yang tidak terkira banyaknya.Di antaranya jari ini boleh mengambil, meletakkan sesuatu barang, mengenggam, memukul, membuat kerja, menulis, menggunakan computer dan sebagainya.

Itulah keajaiban ciptaan Allah dan ketahuilah jari jemari yang Allah s.w.t kurniakan ini sebenarnya boleh mempengaruhi juga destinasi kita di akhirat sama ada ke syurga atau neraka,

” Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan  mereka dan memberi kesaksian kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.”  (QS. 36. Yaasin: 65)




Marilah kita perhatikan pada hujung setiap jari kita, terdapat alur-alur kecil yang membentuk corak tertentu yang dinamakan sebagai cap jari.Ianya terbentuk sejak lahir dan tidak akan berubah sampai bila-bila pun melainkan terdapat kecederaan yang menyebabkan parut pada jari.Bahkan menurut kajian, di dapati cap jari mulai terbentuk seawal usia tiga bulan di dalam kandungan. Apabila al-Quran diturunkan 1400 tahun yang lalu, pengetahuan mengenai cap jari masih belum dapat dinilai oleh masyarakat pada waktu itu.Sehinggalah pada tahun 1856,seorang saintis Inggeris bernama Genn Ginsen menemui corak-corak pada hujung jari seseorang begitu unik dan berbeza antara satu individu dengan individu yang lain.


Firman Allah dalam Surat Yasin ayat 65  mengajarkan pula kepada kita, selain digunakan untuk pelbagai urusan, jari-jemari di tangan kita juga berfungsi untuk bertasbih kepada ALLAH SWT.








Alangkah hebatnya ciptaan dan kurniaan Allah s.w.t kepada kita dan marilah kita sama-sama mensyukurinya.



Wallahu a’lam


Rujukan dari: Solusi bil 30 Dr.Farhad Hadi Mohd Taib








No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip