setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Sunday, July 29, 2012

Apabila SeMuA JaLAn TerasA BuNTuuu……………..

Apabila semua jalan terasa buntu oleh anda, maka fikirkanlah janji yang ada dalam surah al Insyirah




Surah al Insyirah ayat 5-8 yang bermaksud :

“Maka sesungguhnya beserta kesukaran ada kemudahan, sesungguhnya beserta kesukaran ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai dari satu urusan, maka kerjakan lah urusan yang lain dengan bersungguh-sungguh dan hanya pada Allah hendaklah engkau mengharap.”

             Allah S.W.T menekankan dua ayat yang sama dalam surah ini iaitu:
          “Dengan kesukaran ada kemudahan “


Begitu juga  ayat 2-3 dari surah al Ankabut, marilah kita sama-sama renungkan
Yang bermaksud:

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan “kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang –orang yang dusta.”


Maka percayalah setiap orang yang berakal hendaklah dia bersabar atas bencana yang menimpanya.Junaid al-Baghdadi ra telah berkata: “Bala bencana merupakan pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang lengah(lupa).Tidak ada seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan sabar.


Rasulullah S.A.W juga bersabda:
“Barangsiapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia lahir dari perut ibunya.Jika engkau sakit, janganlah segera minta sembuh.”


Telah berkata Adl Dhalak ra: Baragsiapa tidak diuji antara empat puluh hari  dengan suatu bala, kedukaan atau musibah maka tidak ada kebaikan baginya di sisi  Allah.


Maka marilah kita sama-sama merenungi diri, sejauh mana penghayatan,pengabdian dan cinta kita pada Allah.dan ayat yang terakhir ialah dari surah al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud :

“Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”




No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip