setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Wednesday, August 29, 2012

Senja berlabuh....(iii)


Tidakkah kesepian itu mengundang kesedihan buat Aqsa kesekian kali.Seakan senja bergabung menggambarkan situasi dan aplikasi yang serupa lalu menghasilkan antonasi yang penuh imaginasi.Bulan makin meninggi dihujung pucuk dedaunan kelapa dan meninggalkan rerumput yang semakin hilang seri cahayanya.
Resap dingin mulai menggigit tubuh, Aqsa berpaling mengangkat wajah dan kelam laut yang semakin lewat menggamet hatinya untuk pulang.

"Kamu dari mana Aqsa?"penuh mesra dan sopan suara itu menyapanya. Suara yang tidak jemu-jemu hadir setiap kali bila Aqsa memerlukan.
"Melihat ombak,merenung langit dan berkongsi keriangan bersama anak-anak ikan."tanpa riaksi dan perasaan aqsa melantun jawapan membuatkan seorang perempuan separuh umur itu terdiam.
Walaupun Aqsa tahu bukan itu jawapan yang sepatutnya dia berikan.Namun biarlah kali ini dia jujur pada diri sendiri .

Ada redah mengutip alpa
ada soal dalam mangu
bila senyum menanti
menyimpul jawapan
merungkai soal
 dalam redha

Aqsa tidak menunggu lama, dia perlu segera membersihkan diri dan menyalin pakaian.Ada kewajipan yang perlu dilaksanakan pada yang maha Agung.


bersambung....

untaian taste by:
taliti tulip

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip