setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Sunday, August 12, 2012

Keistimewaan Betik




Buah Betik

Betik atau Papaya memang amat dikenali sebagai pencuci mulut.Betik atau nama saintifiknya Carica Papaya dikatakan berasal dari Mexico Selatan, namun kini ia terdapat di kebanyakan Negara Asean dan ditanam hampir keseluruh Negara yang beriklim tropika



Pokok Betik

Betik sebenarnya sangat istimewa dan mempunyai banyak khasiat.Harganya tidak mahal dan sangat bermanfaat untuk kesihatan serta bagus untuk pencernaan serta mengandungi banyak vitamin serta mengandungi unsur-unsur antibiotic yang dapat digunakan untuk pengubatan tanpa kesan sampingan.



Koktel Betik


Betik kaya dengan vitamin dan zat galian yang baik untuk kesihatan seperti protein lemak.kabohidrat,serat,kalsium,vitamin A, vitamin C,vitamin  B kompleks, vitamin E, zat besi dan lain-lain.Betik eksotika misalnya dikatakan mengandungi vitamin A yang 10 kali ganda berbanding limau mandarin.



Salad betik

Nutrien penting dalam betik menjadikan tumbuhan ini mempunyai nilai perubatan yang tersendiri.Buahnya mengandungi kalium dan magnesium yang tinggi dan bermanfaat sebagai ubat  usus luka, bahan pelawas serta penyejukan suhu badan yang panas ketika demam



Sayur bening betik


Manakala daunnya pula selain digunakan sebagai ulam dan sayuran, ia juga dikatakan boleh dijadikan ubat penyakit malaria,sakit perut dan kurang nafsu makan. Bunga betik pula dijadikan manisan dan daunnya yang muda (pucuk) dijadikan ulaman .Selain dikatakan berupaya menyerap racun dan bahan toksik serta mempercepatkan penyembuhan luka.Ia dikatakan berupaya untuk melembutkan daging, mengubat penyakit asma dan sakit jantung tetapi tidak boleh digunakan secara berlebihan kerana ia boleh menghasilkan toksik.



Pucuk betik yang direbus

Betik mengandungi ekstrak  papain iaitu enzim proteolotik yang terdapat dalam getahnya(betik muda). Papain memberi manfaat dalam industri minuman, makanan dan ubat-ubatan,pengempuk daging, dijadikan ramuan ubat penyembuh pencernaan dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip