setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Monday, November 4, 2013

Salam Maal Hijrah






Firman Allah Kepada Hamba-Nya
Diriwayatkan daripada Abu Dzar r.a.,katanya Rasullullah s.a.w bersabda bahawa Allah s.w.t telah berfirman yang bermaksud:

"Wahai hamba-ku!Sesungguhnya aku mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan aku haramkan pula kamu daripada melakukan kezaliman."

"Wahai hamba-Ku!Sesungguhnya kamu banyak membuat dosa tidak kira siang mahupun malam,dan aku sedia mengampunimu.Oleh itu,mintalah ampun kepada-Ku,nescaya Aku akan mengampunimu."

"Wahai hamba-Ku!Sekiranya orang-orang yang sebelum dan sesudah kamu terdiri daripada manusia atau jin lebih takwa daripada orang yang lebih takwa di antara kamu,maka hal itu tidak akan menambahkan sesuatu apa pun bagi kekuasaan-Ku."

"Wahai hamba-Ku!Sekiranya orang-orang yang sebelum dan sesudah kamu baik dari manusia atau jin lebih derhaka daripada orang yang paling derhaka di antara kamu semua,maka hal yang demikian itu tidaklah akan mengurangkan sesuatu apa-apa pun bagi kekuasan-Ku."

"Wahai hamba-Ku!Sekiranya orang yangsebelum dan sesudah kamu baik dari manusia atau jin,berkumpul mereka semua di suatu tempat yang luas lalu mereka meminta kepada-Ku dan aku penuhi permintaan mereka semua,maka tidak akan mengurangi sesuatu apa pun dalam harta-harta-Ku."

"Wahai hamba-Ku!Hanya amalanmu sahaja yang akan Aku perhitungkan dan diberikan pahala."

Wallahu a'lam


untaian taste by: taliti tulip

No comments:

Post a Comment

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip