setenang tatapan mata ...

mengocak air, menguak rumput, mencantas dedaunan, meredah liku, memandang lurus ke hadapan, menggenggam hasrat matlamat yang satu ...

Ikhlas

" ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsiaku.Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang amat mengasihiNya."

(riwayat Abu Hassan Al-Basri)

Wednesday, October 12, 2011

Sebuah catatan perjalananku disaat aku……………………

Sebuah catatan perjalananku disaat aku……………………
Bertarung menanggung kesakitan membuat aku lupa pada
Sabda  Rasulullah saw:
“Barangsiapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagai ketika dia lahir dari perut ibunya.Jika engkau sakit, janganlah segera meminta sembuh.”
…….dan pada kata Adl Dlahak ra: Barangsiapa tidak diuji antara tiap- tiap empat puluh hari dengan suatu bala, kedukaan atau musibah, maka tidak ada kebaikan baginya di sisi Allah.
Betapa kerdilnya aku dan sesungguhnya tanggal 16 sept yang lalu masih segar di ingatan.Bagaimana aku jatuh sakit yang amat sangat hingga tidak dapat bergerak sekali pun ke kanan dan ke kiri apatah lagi untuk bangun.Rasa berdenyut dan ngilu mencengkam perutku sehingga dari pinggang hingga ke kaki terasa berat bagai ditarik kebawah yang amat dasyat.Pada ketika itu air mata dan peluh keluar dengan sendiri menahan kesakitan dalam rintih pilu dan yang termampu hanya menyebut nama mu ya Allah.
Aku hanya tahu mahu ke hospital..terserah apa yang akan berlaku asalkan aku dapat sembuh.Betapa saat itu aku terasa tidak mampu menanggung kesakitan yang sedikit cuma ujian dari Allah.oh… betapa lemahnya nya aku.
Akhirnya setelah 2 hari aku di hospital barulah aku ditolak kebilik pembedahan pada jam 12.20 malam.Pengalaman pertama yang aku tidak akan lupakan.dalam kesakitan aku menanggung debar yang amat sangat.sehingga aku luahkan pada doctor yang aku amat takut.
Pertama kali suntikan bius membenam kedalam saluran urat nadi melalui tiub yang digunakan untuk memasukkan air ke tubuh ku…hanya Allah sahaja yang tahu betapa sakitnya..tapi seketika cuma kerana selepas aku diberi gas untuk disedut terus aku tidak sedarkan diri.
Aku hanya sedar apabila nurse mengejutkan aku itupun aku hanya sekadar mampu menggoyangkan tangan sebagai isyarat ku mendengar panggilan nya.aku cuba untuk membuka mataku tetapi pandangan ku kabur dan aku terlena kembali sehingga  pukul 7 lebih pagi apabila rasa amat ngilu diperut dan rasa ingin ke tandas.Namun kudrat ku yang lemah aku dibantu oleh nurse dengan menaiki wheelchair untuk ke toilet.
Kesakitan ku semakin bertambah kerana perut ku mencengkam pedih dan ngilu selepas operation dan lapar kerana berpuasa setelah 35 jam.Aku sekali lagi tidak dapat menanggung kesakitan apabila aku muntah dengan banyak sehingga doctor memberi suntikan menahan sakit dan gastrik setelah 6 jam selepas itu  barulah aku dibenarkan minum air mineral dan sambungan air kebadan ku di hentikan.Pada pukul 8 malam pula doctor menyuruh ku minum air milo diikuti dengan bubur nasi. Pada ketika itu aku benar2 mengucap syukur kerana dari mula aku jatuh sakit hinggalah selesai dari pembedahan dengan selamatnya aku masih diberi berpeluang menghirup udara dan bernafas dengan izin  NYA.


Alhamdulillah.
Setelah doctor membuat pemeriksaan  berpuas hati dengan kesihatan ku, barulah aku dibenarkan pulang ke rumah pada 22hb sept.Sesungguhnya betapa rindunya aku pada rumah dan anak2.Apa yang kuharapkan hanyalah  aku akan segera sembuh dari kesan luka sepanjang 3 inci dari appendiks ku ini.
Inilah pengalaman aku yang membuat aku tersedar bahawa
Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya di antara bermacam-macam kesenangan….”
Surah Sajadah: ayat 17

Untaian taste
taliti tulip

                                      Allahu aa’lam

1 comment:

  1. sungguh menghayat hati dgn tulisan yg memberi seribu pengertian ini.....sesungguhnya diri ini pun kerdil.

    ReplyDelete

seuntai rasa, sejernih bicara

Assalamualaikum wbt,

blog "The Last Heaven" ini adalah blog peribadi yang membawa secebis rasa, berkongsi keindahan, keharmonian dan ketenangan yang sekelumit cuma. Segala paparan adalah segaris idea, ilham, coretan peribadi dan koleksi informasi dari pelbagai sumber.

Maafkan "The Last Heaven" sekiranya ianya tidak memberi bahagia seperti syurga yang diimpikan ..

Indahnya untaian taste by :

taliti tulip